پنجشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۲

مربای تمشک - BlackBerry Jam

تمشک جزو میوه های تابستانی به حساب میاد و خیلی خاصیت داره و خوشمزه ست . به خاطر داشتن رنگ قرمز سرشار از آنتی اکسیدانه و دانه های داخلش هم برای جلوگیری از یبوست خیلی مفید و خوبه . گرمای بدن رو هم توی تابستون کم میکنه چون طبع سرد داره . تمشک در ایران بیشتر در شمال کشور و یا نواحی کوهپایه ای و جنگلی رشد میکنه و در باقی جاها دیده نمیشه . برای همین قیمت بالایی داره و نگهداریش هم مشکله و خیلی زود فاسد میشه . اما تمشک در اروپا و آمریکا بصورت وحشی و خودرو همه جا رشد میکنه و دیده میشه و به سادگی شما می تونین با همین تمشک ها مربا درست کنین . مربایی خیلی خوشمزه ... من خودم تا به حال مربای تمشک نخورده بودم و برای اولین بار که خوردم , خیلی خوشم اومد . یک طعم ملس ترش و شیرین داره و خیلی خاص هست . درست کردنش هم خیلی ساده ست و در مدت کوتاهی میتونین درستش کنین . تنها جای سخت این مربا , چیدن تمشک هاست که باید مراقب خارهای بوته های تمشک باشین و همینطور گزنه هایی که اغلب در پای بوته های تمشک رشد میکنن .

مواد لازم :

_ تمشک : به مقدار دلخواه .
_ شکر : برای هر پیمانه 500 میلی لیتری تمشک : یک پیمانه شکر .
_ گوشت کوب .
_ لیمو ترش : یک عدد .
_ پکتین یا ژلاتین مخصوص مربا : طبق دستور . 

روش تهیه :

تمشک های سیاه رو میچینیم . دقت کنید از چیدن تمشک های قرمز خودداری کنید چون خیلی ترش هستن و سفت و موقع پخت هم له نمیشن و مربای شما خوب نمیشه . بهترین تمشک , تمشک سیاه رنگ هست . تمشک ها رو پس از چیدن توی آبکش ریخته و با آب بشورین و فورن دست بکار بشین چون تمشک ماندگاری کمی داره و سریع فاسد میشه . وقتی کمی آبشون رفت , اونها رو توی قابلمه بریزین . برای هر پیمانه 500 میلی لیتری یا در واقع نیم لیتری تمشک , یک پیمانه شکر اضافه میکنیم . در اینجا من سه پیمانه و نیم تمشک اضافه کردم . پس از ریختن تمشک ها در قابلمه , اونها رو با گوشت کوب له می کنیم . چه اینکار رو بکنین چه نکنین وقتی حرارت ببینن له میشن پس بهتره که خودتون دست بکار بشین تا زودتر آب بندازه و پخته بشه . پس از له کردن تمشک ها , شکر رو اضافه کنید . حالا زیر قابلمه رو روشن میکنیم و میذاریم تمشک ها جوش بیاد و قل بخوره . وقتی جوش اومد , زیرش رو کم می کنیم و اجازه میدیم حدود 10 دقیقه بپزن . درب قابلمه رو نمی ذاریم . پس از ده دقیقه , یک عدد لیموی زرد شیرازی داشتیم , اونو از وسط قاچ کرده و فقط نصف اونو آب میگیریم و به مربا اضافه می کنیم اینکار باعث میشه قندک نزنه . پنج دقیقه دیگه هم میذاریم مربا بجوشه , حالا نوبت اضافه کردن پکتین هست . پکتین نوعی ماده خوراکی و طبیعیه که از سیب گرفته میشه و باعث غلیظ شدن مرباهایی میشه که از میوه های لطیف و نرم درست میشه مثل انواع توت ها : توت فرنگی تمشک و آلو و یا برای درست کردن انواع مارمالادها و ... چون این میوه ها مقدار پکتین طبیعیشون کم هست , برای همین مدت پختشون باید خیلی زیاد بشه تا غلیظ بشن و برای همین بهشون پکتین اضافه میکنن که ژله ای و غلیظ بشن . پکتین هیچ طعم و مزه ای نداره !
اگر در خارج از کشور زندگی میکنید , شکرهای پکتین دار هست . میتونید از اون شکر ها استفاده کنید و یا می تونید شکر معمولی گرفته و پکتین رو هم که در بسته های ده گرمی هست جدا بخرین و طبق دستور روی جعبه به مربا اضافه کنید . پکتینی که من خریدم برای هر کیلو شکر , یک قاشق مربا خوری پکتین نیاز داشت .
پکتین رو در مرحله آخر اضافه میکنیم و میذاریم دو دقیقه بجوشه و بعد زیرش رو خاموش میکنیم . مربای ما آماده ست ... این مربا بعد از سرد شدن حالت ژله ای پیدا میکنه .

مربای تمشک رو میتونین با نون و کره و یا همراه با بستنی سرو کنین . 




هیچ نظری موجود نیست: