یکشنبه، آبان ۲۸، ۱۳۹۱

روش درست کردن مغز گردوی تازه

بعضی ها هستن که از مغز گردوی خشک خوششون نمیاد و میگن تلخ هست و یا بخاطر پوستش که کمی تلخ هست , از خوردنش خودداری میکنن . خوردن روزانه دو عدد مغز گردو باعث کاهش چربی خون و کلسترول بد خون میشه و محروم کردن بدن از این مغز بسیار مفید , کار درستی نیست . اما میشه همین مغز گردوهای خشک رو خوشمزه کرد . در ایران تابستان که میشد مغز گردوهای تازه رو توی آب مینداختن و بعد از 24 ساعت که باد میکرد و سفید میشد , اونها رو بصورت فال های 12 تایی در میاوردن و با نمک میفروختن سر چهارراه ها .
همین مغز گردوهای خشک رو هم اگر توی یه کاسه آب بخیسونین یه شب تا صبح , مثل همونها سفید و نرم و خوشمزه میشن ! فقط هر نیم ساعت یا یکساعت یکبار باید آب زرد اونها رو عوض بکنین و آب تازه پر بکنین . دو سه بار کافی هست . این نوع گردو بیشتر جنبه رسمی داره و اگر پیش خوراک بخوان سرو کنن با نون و پنیر و گردو , گردوهاش رو به این شکل می خیسونن که هم باد میکنه و درشت تر میشه و هم سفید و تُرد و خوشمزه ...

دوشنبه، آبان ۲۲، ۱۳۹۱

شراب و آب انگور

اگه جزو اون دسته از افرادی هستین که از طعم گس و تلخ شراب قرمز زیاد خوشتون نمیاد و یا بهتون سردرد میده و معده تون رو اذیت میکنه , بهتره شراب رو با آب انگور مخلوط کنین و بنوشین و از طعم رویایی اون لذت ببرین . کنستانتره های آب انگور که در فروشگاهها هستن و بیشتر شبیه ساندیس هستن , برای این کار خیلی مناسبن . البته در خارج از کشور آب انگور طبیعی و قرمز در پاکت های بسته بندی بصورت پاستوریزه وجود داره که اونها خیلی بهتر هستن . توی گیلاس تا نیمه شراب بریزین و باقی اون رو از آب انگور پر بکنین و از طعم اون لذت ببرین . اینطوری هم کمی ترش و شیرین و خوش طعم میشه و هم از اون گس بودن در میاد و هم گلو رو نمی سوزونه ... چون من دیدم بعضی ها که شراب اذیتشون میکنه , برای رقیق کردنش از پپسی یا کولا استفاده میکنن که طعمش تهوع آوره !!!!!!!

پنجشنبه، آبان ۱۸، ۱۳۹۱

مِلا قرمه یا قرمه سبزی با بادمجان

خورشت ملا قرمه Mela Qurmeh اصلیتش مال منطقه مازندران ایران هست و در واقع یک خورشت قرمه سبزی گیاهیه که بجای گوشت توی اون از بادمجان استفاده شده . خیلی خیلی خوشمزه ست و خیلی ساده درست میشه و سریع . بهتره که این خورشت رو به همراه کوکو سبزی درست کنین :

مواد لازم :

- پیاز : یک عدد متوسط .
- سبزیجات شامل : سبزی قرمه  ( تره فرنگی , گشنیز , جعفری , شنبلیله ) .
- بادمجان : یک عدد بزرگ .
- نعنا خشک : یک قاشق غذاخوری .
- رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذا خوری .
- قرص عصاره گیاهی / گوشتی : یک عدد .
- پودر لیمو عمانی و آب لیمو : به مقدار دلخواه .
- فلفل قرمز : به دلخواد .


روش تهیه :

ابتدا بادمجان رو پوست کنده و نگینی خُرد و در روغن سرخ میکنیم . اما نه اونقدر که قهوه ای بشه . وقتی که کمی بادمجان ها سرخ شدن , اونها رو کناری میذاریم . حالا توی قابلمه پیازمون رو ریز خرد کرده و تفت میدیم . وقتی پیازها کمی طلایی شدن , بادمجان ها رو هم اضافه کرده و کمی با هم تفت میدیم و سپس کمی زردچوبه زده و یک دقیقه تفت میدیم و زیرش رو خاموش میکنیم و مواد رو در ظرفی جداگانه میذاریم کنار .
حالا سراغ سبزیجاتمون میریم . اگر در ایران زندگی میکنین , سبزی قرمه برای این کار مناسب هست ولی اگر در خارج از کشور زندگی میکنین , جعفری و گشنیز و برگ های سبز تره فرنگی رو به نسبت مساوی از هر کدوم با هم ریز خرد کرده و در ماهیتابه میریزیم , کمی هم شنبلیله خشک به همراه نعنا خشک اضافه کرده و سبزیجاتمون رو تفت میدیم و مثل سبزی قرمه کمی سرخ میکنیم . اما مراقب باشین سیاه نشه و زیادی سرخ نشن ! بعد از سرخ شدن سبزیجات , کمی آب جوش به سبزیها که در قابلمه هستن اضافه میکنیم و یک عدد قرص عصاره گیاهی یا گوشتی و یا اگر آب گوشت یا آب مرغ از قبل دارین اضافه میکنیم و سپس بادمجان ها رو اضافه میکنیم . رب رو هم به همراه پودر لیمو عمانی و کمی آب لیمو یا آب نارنج , بعنوان چاشنی اضافه میکنیم . بهتره از لیموعمانی درسته استفاده نشه !! حالا زیر قابلمه رو کم کرده و میذاریم خیلی آروم بپزه و جا بیافته و روغن بیافته .

این خورشت خوشمزه رو به همراه برنج سفید و کوکوی سبزی با ماست بورانی اسفناج که کمی هم سیر رنده شده بهش اضافه کردین , میتونین سرو کنید .

چهارشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۱

سوختگی پوست و سفیده تخم مرغ

بعضی سوختگی ها هست که باعث میشه بدن از ریخت بیافته و پوست شدیدن آسیب ببینه . مثل سوختگی با آب جوش یا سوختگی با روغن و قیر و خیلی از مواد آتش زا و ... معمولن هم اگر سوختگی شدید باشه هیچ کاری نمیشه برای درمان و سلامتی و برگرداندن زیبایی انجام داد بجز اینکه منتظر رسیدن آمبولانس موند و یا بیمار رو سریع به بیمارستان رسوند . اما یک کمک اولیه خوب برای سوختگی ها وجود داره که کمتر کسی از اون با خبره و بسیار هم ساده ست و خیلی هم موثر . مخصوصن این روش برای کسانی مناسب و خوبه که در طبیعت و یا نقاط دور افتاده دچار سوختگی شدن و دسترسی به پزشک و کمک های اولیه و دارو ندارن :

اگر دچار سوختگی شدید , فورن عضو سوخته رو زیر آب خیلی سرد بگیرین تا عضو سوخته دماش متعادل بشه و سرد بشه . مثلن اگر دستتون سوخت , فوری اونو زیر آب سرد بگیرین . با اینکه این کار خیلی دردناک هست , ولی به شدت موثره بعنوان اولین اقدام اورژانس !
سپس به سرعت چند عدد تخم مرغ بیارین و زرده هاش رو دور بریزین و سفیده ها رو داخل کاسه ای بریزین و سفیده ها رو با چنگال بزنین تا کمی سفید بشه . حالا این سفیده ها رو روی عضو سوخته قرار بدین . مثلن اگر دستتون سوخته , توی کاسه ای چند سفیده تخم مرغ رو بزنین و کف دستتون رو توی سفیده ها فرو کنین و سپس در بیارین و بذارین خشک بشه . هر یک ساعت یکبار بدون شستن بافت سوخته , اونو در سفیده تخم مرغ فرو کنین . بعد ار سه تا چهار ساعت درد هم کم و از بین میره .

طبق آمار پزشکی , کسانی که عضو سوخته رو در همون دقایق اولیه از این روش استفاده کرده , پوستشون کلن یا خیلی زود ترمیم و مثل روز اول شده و یا شدت آسیب دیدگی خیلی کمتر از وقتی بوده که سفیده تخم مرغ استفاده نشده بود ! اما دلیل این معجزه چی هست ؟
همه اینها به دلیل وجود کلاژن طبیعی در سفیده تخم مرغه که باعث ترمیم سریع سلول های پوست میشه و حداقلش اینه که اگر هم کاری نکنه , آسیبی وارد نمیکنه و فقط درد رو کمتر میکنه ...

( حالا که بحث سوختگی شد , خوبه این رو هم بگم که اگر دست یا پای شما دچار سوختگی با قیر مذاب شد , بافت رو سریع توی نفت سفید فرو کنید و بیرون بیارین ) .