سه‌شنبه، تیر ۲۷، ۱۳۹۱

خورشت بادمجان بدون گوشت

این روزها با بالا رفتن سرسام آور قیمت گوشت در ایران , خانواده ها مثل گذشته نمی تونن از گوشت استفاده کنن . به همین دلیل خیلی از خورشت های ایرانی که پایه اصلی اونها گوشت هست , کنار گذاشته میشه . از طرفی هم خیلی ها هستن که عاشق خورش های متنوع و خوشمزه ایرانی هستن ولی به دلیل بیماری و پرهیز غذایی برای گوشت , از خوردن اونها محروم هستن ! اما با کمی ابتکار میشه این خوراک ها رو بدون گوشت و 100% گیاهی و سالم درست کرد که هم خیلی سالم تر هستن و هم خیلی خوشمزه تر . خورشت بادمجون یکی از خورش های بسیار خوشمزه ایرانی هست و کمتر کسی رو میشناسم که این خوراک رو دوست نداشته باشه . ساده و خیلی ارزان قیمت و بسیار سریع این خورش رو آماده میکنیم :

مواد مورد نیاز :

- بادمجان : به مقدار مورد نیاز .
- غوره یا آب غوره : به دلخواه .
- گوجه فرنگی درشت : دو تا سه عدد .
- پیاز : یک عدد متوسط .
- رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری سر صاف .
- قرص یا عصاره گوشت ( طعم دهنده های سوپی و خورشی ) : یک عدد .
- نمک و فلفل و زردچوبه : به مقدار دلخواه .

* بامیه : یک پیاله کوچک !

روش تهیه :

در ابتدا بادمجان ها رو پوست کنده و سرخ میکنیم و کناری میذاریم . سپس پیاز رو در قابلمه یا ماهیتابه خرد کرده و تفت میدیم و کمی که طلایی شد , زردچوبه و سپس فلفل سیاه رو اضافه میکنیم . سپس یک تا دو لیوان آب ولرم که بستگی به مقدار خورش و موادتون داره ، داخل قابلمه ریخته و قرص یاعصاره گوشت رو اضافه کرده و مخلوط میکنیم تا کاملن حل بشه . میتونین از عصاره های گیاهی , بجای گوشتی هم استفاده کنین . استفاده از این عصاره ها تنها برای طعم دادن هست . رب گوجه فرنگی رو هم اضافه میکنیم و در آب حل میکنیم . من هم از غوره و هم از آب غوره استفاده میکنم . اگر از آب غوره استفاده میکنید , میتونین نصف استکان آب غوره اضافه کنین و سپس بادمجان ها و بعد گوجه فرنگی ها رو که پوست کنده و 4 قاچ کردیم اضافه میکنیم و کمی هم غوره میریزیم و نمک خورشت رو میچشیم و اگر کم بود , اضافه میکنیم .
اگر از بامیه هم خوشتون میاد و دوست دارین , میتونین هر مقدار که دلتون میخواد بامیه هم به این خورش اضافه کنین و هم خوشمزه میشه و هم لعاب خوبی میندازه . 

( برای دیدن تصویر در اندازه اصلی روی آن کیلک کنید )


وقتی آب قابلمه جوش اومد شعله رو کم میکنیم و در قابلمه رو میذاریم . مدت زمان پخت تا وقتی هست که بادمجان ها و گوجه فرنگی ها نرم بشن و کمی هم آب خورش غلیظ بشه و لعابدار بشه و به اصطلاح خورش جا بیافته .. این خورش نیم ساعته آماده میشه !

در این فاصله میتونین برنجتون رو هم آماده کنین و این خورش کاملن گیاهی و خوشمزه رو باهاش سرو کنین ..

دوشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۱

روش ماندگاری عطر و ادکلن

خیلی ها از این شکایت دارن که وقتی به بدنشون و بخصوص صورت , عطر یا ادکلن میزنن , ماندگاریش کم هست و زود از بین میره بوش . زیاد هم که استفاده میکنن یا بقول معروف باهاش دوش میگیرن , طرف مقابل رو خفه میکنن و خودشون رو هم بیشتر بو اذیتشون میکنه . ماندگاری عطر بجز مساله تقلبی بودن و اصل بودن , در واقع به پوست افراد بستگی داره و چرب بودن و خشک بودن پوست . در خارج از کشور وقتی عطر میخواهین بخرین متخصص مربوطه عطر رو روی پوست شما تست میکنه و مدت ماندگاریش رو تعیین میکنه .
اما یکی از کارهایی که میشه کرد برای اینکه مدت طولانی تری بوی عطر و ادکلن بدین اینه که به جای اینکه عطر رو به بدنتون بزنین , به لباستون بزنین . نه تنها لباس خوشبو میشه بلکه بوش تا چندین ساعت و حتا تا وقتی که لباس شسته بشه , باقی میمونه . بهترین نقاط , سر آستین ها و یقه ها و حتا زیر بغل ها هستن که موقع دست دادن , موقع گفتگو کردن و در کنار دیگران نشستن , بو رو بیشتر منتقل میکنن ..


یکشنبه، تیر ۲۵، ۱۳۹۱

فرمول ترکیب رنگ ها

تمام رنگ ها از سه رنگ اصلی تشکیل شده و کم و زیاد کردن هر کدوم اونها رنگ جدیدی رو پدید میاره . دونستن چند فرمول ساده از ترکیب رنگ ها در زندگی روزمره میتونه مفید باشه . چه زمانی که دارین به کودک خودتون نقاشی یاد میدین مثلن با آبرنگ یا رنگ های ترکیبی و یا در موقع نقاشی کردن در و دیوار و ... خیلی جاها این فرمول ها به درد میخورن وقتی که هر رنگی رو در اختیار نداشته باشین و مجبور باشین رنگ بسازین . در زیر چند ترکیب اصلی رنگ ها رو می نویسم که بیشتر از همه کاربردی هستن :

RGB یا سه رنگ اصلی : زرد – قرمز – آبی

CMYK یا ترکیب اصلی رنگ های چاپی : فیروزه ای – بنفش – زرد – سیاه

- زرد + قرمز = نارنجی
- زرد + آبی = سبز
- آبی + قرمز = بنفش
- قرمز + سیاه + سفید = بنفش
- آبی + قرمز = آجری
- زرد + سیاه = سبز زیتونی
- زرد + قرمز + سیاه = قهوه ای
- آبی + نارنجی = قهوه ای
- سفید + سیاه = خاکستری
- سفید + قرمز = صورتی
- سفید + زرد + قرمز + نارنجی = گلبهی
- سفید + آبی + سبز = سبز فیروزه ای

پنجشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۹۱

گل آهار - Zinnia

اگه ساکن مناطق گرم با آفتاب تند تیز مثل تهران هستین , هر نوع گل و گیاهی رو نمیتونین توی باغچه یا گلدون یا توی ایوون پرورش بدین و این آفتاب داغ با گرمای بیش از 40 درجه گیاهان شما رو نابود میکنه . یکی از گل های زیبایی که برای این منظور خیلی به درد میخوره , گل آهار هست که توی گرمای تهران خیلی مقاوم هست و هر چقدر مقدار تابش آفتاب بیشتر باشه , بیشتر گل میده و زیباتر و شاداب تر میشه . این گل یکساله هست و در زمان فصل سرما از بین میره . گل های اون طیف رنگی بسیار متنوعی از زرد و قرمز و نارنجی و بنفش و سفید و چند رنگ و .. دارن و خیلی هم پر دوام هستن و دائم گل میدن .
زمان کاشت این گل در ابتدای بهار هست . توی بهار و  ده روز بعد از نوروز گذشته , تخم این گیاه رو باید کاشت . روش کاشت هم بسیار ساده ست . ابتدا باید خزینه درست کنیم و توی هر گلدون یا جعبه یا حتا شانه مقوایی تخم مرغ , مقداری خاک ریخته کمی فشار میدیم تا یکدست و صاف و فشرده بشه و آبیاری میکنیم . سپس تخم ها رو با فاصله 2 تا 3 سانتی متر از هم روی سطح خاک بصورت منظم می چینیم و بعد مقداری خاک نرم روی تخم ها میریزیم به ارتفاع نیم سانتیمتر . سپس با یک افشانه , سطح خاک رو مرطوب کرده و روی گلدان یا جعبه رو کیسه نایلون بی رنگ که نور ازش رد بشه میکشیم و در جایی که نورگیر هست قرار میدیم . دقت میکنیم که سطح خاک هیچ وقت خشک نشه وگرنه تخمها از بین میرن . وقتی جوانه ها سبز شدن , سرپوش نایلونی رو برداشته و با احتیاط آبیاری میکنیم تا ارتفاع جوانه ها به 5 سانتی متر برسه . سپس با استفاده از یک چوب یا بیلچه باغبانی باریک نشاها رو به همراه خاکی که دور ریشه رو در بر گرفته از خزانه در میاریم و در زمین یا گلدان اصلی میکاریم .
دقت کنین که خاک ریشه ها ریخته نشه و ریشه ها همراه با خاک خزینه بیرون آورده بشن و بدون آسیب دیدن . از این مرحله به بعد نشاها به سرعت رشد میکنن و در اوایل تابستان به گل میشینن . گل دهی تا اواسط پاییز هم ادامه داره و گاه تا آذرماه و زمانیکه هوا سرد بشه و گیاه هم از بین میره .. حتا گاهی دیده شده که زمستان های معتدل در تهران , این گیاه تا دی ماه هم گل میداده !

گل هایی که خشک شدن رو دور نندازین و بذارین روی بوته کاملن خشک خشک بشن . تخم گیاه در واقع درون همون گل های خشک قرار گرفته و انتهای گل برگ ها هستن که با جمع کردن اونها و نگهداری در یک جای تاریک و خنک و خشک , سال بعد میتونین دوباره همونها رو بکارین ..